Siddur Yeshuas Yisroel says that saying the following is a segula for one not to forget their learning. It is from Sefer Raziel Hamalach near the end. Before eating one should fill up a cup with wine or another drink and then say the pesukim and tefila. On Shabbos and Yom Tov it should be said after filling the cup with wine, before making Kidush. The reason I am posting this now is because Otzar Tefilos Yisroel quotes Sefer Zechira saying that the Bach was accustomed to saying this; the Bach’s yahrzeit is this Shabbos, 20 Adar. If one of the greatest of our Acharonim said it, then it is defiantly worth saying.
אָכֵן רוּחַ-הִיא בֶאֱנוֹשׁ וְנִשְׁמַת שַׁקי תְּבִינֵם. (איוב ל״ב, ח)
לְאָדָם מַעַרְכֵי-לֵב וּמֵד׳ מַעֲנֵה לָשׁוֹן. (משלי ט״ז, א)
(תהלים נ״א,י״ג) אַל-תַּשְׁלִיכֵנִי מִלְּפָנֶיךָ וְרוּחַ קָדְשְׁךָ אַל-תִּקַּח מִמֶּנִּי.
ד׳ בַּצַּר פְּקָדוּךָ צָקוּן לַחַשׁ מוּסָרְךָ לָמוֹ.(ישעיה כ״ו ט״ז)
לֵב טָהוֹר בְּרָא-לִי אֱלֹקים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי. (תהלים נ״א,י״ב)
ד׳ אלקים נָתַן לִי לְשׁוֹן לִמּוּדִים לָדַעַת לָעוּת אֶת-יָעֵף דָבָר יָעִיר בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר יָעִיר לִי אֹזֶן, לִשְׁמֹעַ, כַּלִּמּוּדִים. ד׳ אלקים פָּתַח-לִי אֹזֶן וְאָנֹכִי לֹא מָרִיתִי אָחוֹר לֹא נְסוּגֹתִי. (ישעיה נ, ד-ה)
רוּחַ ד׳ דִּבֶּר-בִּי וּמִלָּתוֹ עַל-לְשׁוֹנִי. (שמועל־ב כ״ג, ב)
The names of Malachim in parentheses should not be read, only scanned with the eyes.
יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ד׳ אֶלֹקֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל שֶׁתִּפְתַּח לִבִּי בְּתוֹרָתֶךָ וְתָאִיר עֵינַי וְלִבִּי בּשֵׁם (פתחיא״ל רפא״ל תופיא״ל) שֶׁיִפְתְּחוּ אֶת לִבִּיׁשֶלׂא אשׁכַּח כָּל יָמַי מִכָּל מַה שׁלָמַדְתִּי וּמַה שֶׁצִוִתָנוּ לִלְמׂד וְיהְיֶה מַעמָדִי שֶאֶלְמַד כָּל יָמַי וְלׂא אשׁכַּח דְבַר תּוֹרָה לְעוֹלָם אָמֵן נֶצַח סֶלָה. בָּרוּך ד׳ לעוֹלָם אָמֵן וְאָמֵן.
No comments:
Post a Comment